Deze cursus werd als meerdaagse workshop en trimestriële module georganiseerd in ESA La Cambre CASO Arts Numériques Brussel (2019-nu), ESADSE St-Etienne (FR, 2018), Synesthésie Parijs (FR, 2017), KASK Gent (2015).
Lees het artikel van Valérie Cordy over het aanleren van programmeren in ESA La Cambre CASO Arts Numériques, gepubliceerd in l’Observatoire – nr 58, zomer 2021 : https://cloud.constantvzw.org/s/eofQ2zry9Z865j4
In deze cursus leer je programmeren via spelletjes en verschillende regels. We vertrekken vanuit de filosofie van Oulipo en het formuleren van regels voor potentiële literaire werken. De eerste les krijg je een conceptuele oefening zonder machine. Je wordt uitgenodigd om nauwgezet een ‘recept’ op een zelfgekozen tekst toe te passen. Het resultaat is een tweede tekst die je vervolgens vergelijkt met de oorspronkelijke tekst en waardoor je je recept kan uitleggen. Deze precisieoefening laat meteen zien wie het concept algoritme heeft begrepen en wie niet. Deze aanpak staat bekend als ‘toegepaste Oulipo’.
Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met de computer, de terminal, het eerste Python-script en de basisbeginselen van elke programmeertaal. Ze worden uitgenodigd om met die basiselementen een automatische tekstgenerator te maken. De resultaten van deze oe